Maak gebruik van webdesign principes

Door Claudia Becker

Hieronder leg ik een aantal basisprincipes uit waar ik mezelf altijd aan houd wanneer ik een website ontwerp. Aanvullend op deze principes kan je creatief zijn (dit raad ik je ook zeker aan, je wilt immers een unieke website), maar om professioneel over te komen is het van belang om allereerst deze principes te volgen. Je zult merken dat het vaak om een minimaal verschil gaat, wat in eerste instantie misschien niet heel relevant lijkt. Toch maakt dit echt een groot verschil in wat de eerste indruk is die potentiële klanten krijgen wanneer ze je website bezoeken. Deze basisprincipes zorgen namelijk voor rust, orde en professionaliteit op jouw website.

6.1 Uitlijning

De juiste uitlijning van elementen zorgt voor een overzichtelijke website. Je kunt ervoor kiezen of je de teksten op je website links, rechts of gecentreerd uitlijnt. Ook is het een optie om de tekst uit te vullen (zodat het er in zijn geheel meer uitziet als een blok). Heb je je keuze gemaakt, dan is het verstandig om deze op de hele website (en eigenlijk ook in alle andere uitingen van je onderneming) door te voeren. Op deze manier creëer je rust, blijft de site goed leesbaar en oogt het geheel overzichtelijk en goed georganiseerd.

6.2 Balans

Een goede balans is essentieel. Dat geldt ook voor je website! Een uitgebalanceerde website geeft bezoekers een gevoel van stabiliteit, terwijl een onevenwichtige site juist voor onrust zorgt. Het belangrijkste is om goed na te denken over het visuele evenwicht tussen bijvoorbeeld een afbeelding en tekst. En om dit, wanneer er een keuze is gemaakt, vervolgens door te voeren op de hele website. Soms kan symmetrie helpen om een mooie balans te bereiken, terwijl op andere websites een asymmetrisch ontwerp juist voor een goede balans zorgt. In veel gevallen is een 40/60-verhouding voor een afbeelding die links naast de tekst staat een goede optie. Het gespiegelde blok direct hieronder wordt dan juist 60/40, met de tekst links en de afbeelding rechts.

6.3 Hiërarchie

Ook de juiste hiërarchie binnen je website creëert orde en rust. Is dit goed gestructureerd dan zien websitebezoekers direct wat belangrijk is op jouw website. Bij hiërarchie kun je denken aan de juiste menu- indeling, maar ook aan het correcte gebruik van title tags zoals H1, H2, body en accenttekst. Naast dat een goede hiërarchie aangenaam is voor het gebruiksgemak van de websitebezoeker heeft het ook een positief effect op SEO. Belangrijk om dit goed op orde te hebben dus!

6.4 Contrast

In webdesign wordt met contrast over het algemeen het verschil tussen kleuren bedoeld: het gebruik van een donkere kleur op een lichte achtergrond en vice versa. Een van de belangrijkste aspecten is dat alle teksten goed leesbaar zijn. Daarnaast zorgt goed contrast ervoor dat de aandacht van de bezoeker automatisch naar de belangrijkere elementen van de website gaat. Denk hierbij aan bepaalde blokken die je er graag wilt laten uitspringen en call-to-action knoppen. Door het juiste contrast te gebruiken zorg je ervoor dat precies die elementen eruit springen voor jouw websitebezoekers.

6.5 Herhaling

Herhaling zorgt ervoor dat de website één geheel wordt. Er komt een bepaald ‘ritme’ in de website, wat zorgt voor een georganiseerde en consistente look. Ook ontstaat er door herhaling van een aantal kleuren en vormen een duidelijke verbinding tussen de verschillende pagina’s. De website komt daardoor mooi samen tot één geheel.

Herhaling kan duidelijk op bepaalde patronen, vormen en kleuren, maar ook op bijvoorbeeld de manier van het bewerken van de foto’s, hoe de tekst wordt uitgelijnt en welke call-to-actions er worden gebruikt.

6.6 Witruimte

Last but not least; witruimte. Dit is een van de belangrijkste basisprincipes van een effectieve website. Witruimte is het gebied tussen en rondom de verschillende elementen van de website. Het zorgt voor een ruimtelijk en overzichtelijk gevoel. Vaak kan er meer witruimte tussen een element dan je van tevoren zou verwachten. Houd hier dus rekening mee, maar ga ook weer niet te ver. Je wilt natuurlijk niet dat potentiële klanten het volgende element niet meer kunnen zien zonder te scrollen!

Oh, en witruimte hoeft natuurlijk niet per se wit te zijn! Het woord ‘witruimte’ is gebaseerd op websites met een witte achtergrond, maar geldt natuurlijk ook voor sites met een andere achtergrond. Het gaat gewoon om de ruimte tussen de elementen, welke kleur deze dan ook mag hebben.

Deel dit artikel: